Rahsia penyusuan Terbongkar!!

Alhamdulillah, I have been breastfed my baby, Iman about 11 months.A month to turn to 1 year- old. Alahmdulillah, another 1 year to get my GOLD AWARD for breastfeeding IMAN.

Many mothers actually eager to breastfeed their babies, yet FAIL to accomplish the mission.



Here are few tips that I want to share with u dear.



1. NIAT

Saya nasihatkan kepada semua kawan-kawan, NIATlah semasa pregnant lagi untuk Breastfeed baby. Harus diingat, antara tanggugjawab ibu bapa didalam ISlam sendiri adalah untuk memberikan makanan yang baik kepada anak-anak. Jadi menjadi suatu kewajipan kepada kita untuk breastfeed, niatkan dan sentiasa doa moga Allah mudahkan perjalanan menyusukan baby apabila lahir kelak.



2. KNOWLEDGE

Ramai yang ingat brestfeeding adalah kerja mudah, memang mudah pun, tetapi tanpa pengetahuan kita akan gagal dipertengahan jalan, malah ada yang kata



'susu saya sikit'



'badan saya kecik, tuh yang susu xder' (padahal ramai jer kawan-kawan saya yg kurus berjaya BF)



Sebenarnya ini semua dapat diatasi dengan cara mencari knowledge yg betul dari sumber yg jelas lagi sahih. Setiap msalah mesti ada caranya.

3. MAKAN
Penting unutk Bf mom jaga pemakanan, kene amik balanced diet. Sayuran kene makan, buah-buahan kena amik. BUkan ker bagus untuk kesihatan kita sendiri. Susu yang terhasil adalah dari apa yg kita makn, Sebab tuh BF baby normally akan suka apa yg maknya suka makan semasa BF.

4.MINUM AIR
Bf Mom harus minum air lebih dalam sehari, untuk menghasilkan susu daripada badannya. So adalah menjadi kewajipan untuk minum lebih 3L, Mama sendiri minum lebih, nak tido bawak air dlaam bili, sebab biasa terjaga tengah malam pasti akan berasa dahaga.

5. DOA
Bf adalah rezeki anak. Rezeki yang Allah dah tentukan lagi semasa di Luh Mahfuz, Sentiasalah berdoa kepada Allah, MOga sentiasa dimudahkan segala urusan BF dan di banyakkan susu anak kita. Ada kawan mama samapai buat Qiyam, bila susunya merundum sedikit. Bukankah pada dia juga yg Harus kita Minta kerana Dia Maha Memberi.

Moga tercapai hasrat mama untuk menyusukan Iman 2 tahun...Ameen

2 comments:

Nurul Aini said...

Larifah, bestnya dpt exclusive bf iman sampai skrg.. Jeles je baca.. Mayb la sbb aini pun takde pengalaman lagi sblm ni then bf untuk anak terhenti di tengah jln.. InsyaAllah kalau ada rezeki nanti nak jugak & tanamkan azam untuk fully bf sampai 2 tahun..

Anak mama abah said...

InsyaAllah, aini boleh, yg nie pun bf jugak.. takpe, diaman ada kemahuan disitu ada highway

Post a Comment

Copyright © Hal Kami Ajer - Blogger Theme by BloggerThemes | Blogger Templates